حجت الاسلام انصاریان:
حجت الاسلام حسین انصاریان در سخنرانی شب اول محرم در حسینیه هدایت نسبت به اظهاراتی چون «به مردم نگویید از محرم استقبال کنند» یا «نباید خود را عبد حسین بدانیم»، انتقاد کرد.
ارسال زمانبندی شده: 
شنبه, 1 مهر, 1396 - 14:53

به گزارش عمارنامه، حجت الاسلام انصاریان، محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: این روزها صداهایی شنیده شد که دل وهابیت را خوشحال کرد سخنانی چون «به مردم نگویید از محرم استقبال کنند» و یا «گریه موجب رشد آنان نمی شود» یا «خود را عبد حسین(ع) ندانند»؛ همه این موارد با مدرک ثابت شده است؛ امیدوارم صاحبان این صداها سری به عرفان، روایات و معارف ناب اهل بیت بزنند.

استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه هدایت تهران، اظهار کرد: یک شیعه واقعی وقتی در محرم این شور عظیم، عزاداری فوق العاده و زحمات سنگینی که برای حضرت سیدالشهدا کشیده می‌شود را می‌بیند به نظرش می‌آید که مظلومیت حضرت ابی عبدالله الحسین کم یا تمام شده، اما اینطور نیست تقریبا در این سالهایی که به یاد داریم، چند روز مانده به محرم، صداهایی بلند می‌شود که سود این صداها تنها خوشحال کردن دشمنان علی الخصوص وهابیت است.

عشق به اهل بیت(ع) رزق و روزی است

وی ادامه داد: به نظر می آید که این صداها از گلوی کسانی درمی‌آید که از عرفان و معارف اهل بیت(ع) بی‌خبر و بی‌اطلاع هستند و انگار این روایت که از رسول خدا نقل شده است شامل حال آنها نشده، که فرمودند: عشق به اهل بیت(ع) من روزی و رزق است، امیدوار هستم صاحبان این صداها سری به عرفان، روایات و معارف ناب اهل بیت بزنند و نسبت به این مسئله‌ای که منکر شدند و به مردم هم سفارش کردند که اینگونه نباشید، آگاه شوند. البته معنویت ابی عبدالله در حدی است که یک نفر هم به این صداها گوش نمی‌دهد. این صداها کمبود دیگری که دارند این است که جامعه‌شناس نیستند، جامعه ایرانی که پیغمبر و امیرالمومنین از آنها به شدت تعریف کرده را نمی‌شناسند؛ خبر این عزاداری‌ها را پیغمبر و ائمه به این ملت دادند  

استاد انصاریان به تداوم عشق به امام حسین(ع) در قلب و جان مردم تأکید کرد و گفت: به راستی این صداها کدام یک از ما را می‌تواند از محبوبمان، معشوقمان، حتی از نام ایشان دور کند! اهل این صدا، مگر این روایت اهل سنت که راوی آن عایشه هست را نخواندند که می‌گوید: از پیغمبر شنیدم عشق به ابی عبدالله را خدا در دل هر مومنی با قلم خود ثبت کرده است.  

برخی صداها دل وهابیت را خوشحال می کند

وی افزود: این صداها دل وهابیت را خوشحال کرد چون گسترده پخش شد و حداقل قلب امام زمان را رنجاند، یکی از آن صداها این بود که نگویید یا حسین ما نوکر، غلام و عبد تو هستیم، بگویید ما عبد خدا هستیم! این حرف ها را نزنید.

معانی متفاوت عبد

حجت الاسلام انصاریان به معانی متفاوت عبد اشاره و تصریح کرد: عبد در لغت به معنای پرستش و در یک مرحله دیگر به معنی اطاعت است، هیچ وقت ما غیر از خدا را معبود خود نمی‌گیریم که به غیرخدا بگوییم عبد تو هستیم، عبد یعنی مطیع، من به شما می گویم که با یقین و کمال افتخار و سرافرازی هر جا دلتان خواست بگویید من عبد، نوکر و غلام حسین هستم.

چرا بی‌توجه به معارف قرآن و الهیات اهل بیت حرف می‌زنید!؟

وی به اسناد و مدارکی اشاره نموده و افزود: در کتاب شریف، با ارزش و عظمت اصول کافی از وجود مبارک امیرالمومنین سوال کردند که نسبت‌ شما با پیغمبر چیست؟ حضرت علی(ع) فرمودند: انا عبد من عبید محمد، حال چرا ما نگوییم عبد حسین هستیم!؟ کسی ما را عبد ابی عبدالله نکرده بلکه خداوند این سمت را به ما داده است.

وی ادامه داد: روز سوم شعبان امام زمان(عج) نامه ای از ناحیه مقدسه‌شان صادر کردند و می گویند: امروز که روز سوم شعبان است روز تولد مولای ما ابی عبدالله الحسین است، این اقرار امام زمان است که می‌گوید من غلام حسین هستم، این اقرار کتبی و در مفاتیح موجود است، پس چرا بی‌توجه به معارف قرآن و الهیات اهل بیت حرف می‌زنید!؟ مدرک دیگر، وجود مبارک حضرت صادق(ع) است، امام به حق ناطق وقتی زیارت امیرالمومنین می‌آید، می فرمایند: "طوبی لی ان کنتم موالی؛ خوش به حال منِ امام صادق اگر شما مولاهای من باشید و من غلام شما و طوبی لی ان قبلتمونی عبدا خوش به حالم اگر قبول کنی من غلامت هستم" چند سال است که ما را به غلامی قبول کردند و خوش به حالمان. مدرک دیگر اینکه امام به امام زمان می‌گویند: مولا و آقای من، ان ادرکت ایامک الظاهره و  اعلامک الباهره اگر من زنده بمانم ظهور تو را ببینم و نشانه‌های آشکار الهی را در تو ببینم؛ من آن زمان غلام تو هستم، هر امر و نهی می‌خواهی بکن، غلام در مقابل مولایش حرف ندارد.

مدرک شرعی کامل داریم که بگوییم ما نوکر امام حسینیم

وی ادامه داد: مدرک دیگر زیارت مطلقه ابی عبدالله است؛ السلام علیک یا ابی عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله عبدک؛ منی که به زیارت تو آمدم، عبد و نوکر تو هستم و ابن عبدک پدرم هم نوکرت بود. در زیارت امیرالمومنین می گوییم: من بنده تو هستم و ابن عبدک و ابن امتک جاءک مستجیرا بذمتک پناهی در عالم غیر از تو ندارم، زیارت عید فطر و عید قربان برای ابی عبدالله، یا مولای یا ابی عبدالله یابن رسول الله عبدک و ابن امتک الذلیل بین یدیک؛ با این حساب ما مدرک شرعی کامل داریم که بگوییم ما نوکر امام حسینیم.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده گریه و سینه زدن رشد نمی آورد، گفت: از این آیه قرآن در سوره مبارکه مائده خبر ندارید که علنا پروردگار می‌گوید: وَ إِذٰا سَمِعُوا مٰا أُنْزِلَ إِلَی اَلرَّسُولِ وقتی آیات قرآن به پیغمبرم نازل می‌شود تَریٰ أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ اَلدَّمْعِ مِمّٰا عَرَفُوا مِنَ اَلْحَقِّ حبیب من چشم‌هایشان را می‌بینی پر از اشک به خاطر اینکه حق را شناختند یعنی اول حق را شناختند و حال گریه می‌کنند؛ رشد از این بالاتر؟ چرا گریه رشد نمی‌آورد!؟ قبل از گریه رشد ایجاد می‌شود و بعد از گریه هم رشد مقول به تشکیک است؛ یک رشد برای انبیاء است، یک رشد برای ائمه است، یک رشد برای اولیا است، یک رشد هم برای ما، ما ابتدا نسبت به شناخت ابی عبدالله رشد پیدا کردیم که حال گریه می‌کنیم برای مجهول که گریه نمی‌کنیم. قرآن می فرماید: مما عرفوا من الحق؛ حسین حق است، ما اول حق را شناختیم که وقتی کسی آرام می‌گوید، سرش را بریدند، دلمان ناله میزند. رشد است که مردم گریه می‌کنند، رشد است که مردم از جان، مال و عمرشان مایه می‌گذارند، رشد است که این همه جلسه برپا می‌کنند، رشد است که جوان ها از سر شب تا صبح سیاهی می‌کوبند و گاهی سرشان را به سیاهی می‌گذارند و گریه می‌کنند.

چرا می گویید محرم استقبال ندارد؟

وی خطاب به صداهایی که می گوید به استقبال محرم نروید، گفت: چرا می گویید محرم استقبال ندارد و استقبال از محرم مدرک ندارد، مدارک را نمی بینید!؟ پس از اینکه محرم عاشورا سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد، اولین کسی که به استقبال محرم آمده پروردگار است، چند هزار سال قبل از این که محرم ایجاد شود، او به استقبال آمد و به جبرئیل گفت برو به آدم بگو این اسمی که دلت را لرزاند این را با لب تشنه می‌کشند، فرزندانش از تشنگی می‌میرند، پوست بدن بزرگ هایشان از تشنگی جمع می‌شود؛ و همه اینها مدارکی در استقبال از محرم است. دوم اینکه تمام انبیاء برای ابی عبدالله گریه کردند، تمام درختان، تمام ماهیان دریا، تمام پرندگان هوا گریه کردند، امام حسین(ع) تازه به دنیا آمده بود پیغمبر و زهرا و علی دور قنداق نشستند گریه کردند؛ حال چرا به استقبال از محرم نرویم؟ چرا حرف هایی را می‌زنید که دل دشمن را شاد کند، دل اهل بیت را شاد کنید.

گریه بر امام حسین(ع) واجب است

استاد انصاریان با بیان اینکه گریه بر امام حسین(ع) واجب است، گفت: در مراسمی شاعر می خواند و امام صادق(ع) که در اوج گریه بودند، اصحاب را تماشا می کردند، به یکی از اصحاب گفتند، چرا گریه نمی کنی؟ آن شخص که دستش روی صورتش بود و ناله نداشت، دستش را برداشت و گفت: آقا ببینید اشکم را، گریه می‌کنم، حضرت فرمودند: ما این گریه را قبول نداریم، سرخه بزن، یعنی هر چی فشار به سینه‌ات می‌توانی بیاور؛ کسانی که می‌گویید آرام آرام گریه کنید، این روایات را ندیدید!؟ امام صادق(ع) فرمودند: خدا رحمت کند هر کسی که در گریه برای حسین ما فریاد و ناله بزند  

وی به فتوای مراجع بزرگ درخصوص سینه و زنجیر زنی اشاره و تصریح کرد: بزرگترین مجتهد صد سال اخیر، بزرگترین مجتهد که استاد تمام مراجع بعد از خودش بود و شاگردهای با عظمتی از مراجع عظامی چون حکیم ، خوئی ، شیخ موسی خوانساری، را تربیت نموده بود و بزرگترین فقیه شیعه یعنی مرحوم نائینی گفتند که خروج دسته‌های عزاداری از خانه‌ها و حسینیه‌ها در روزهای عاشورا بدون شک جایز است، اشکالی در سینه زدن و زنجیر زدن، حتی اگر موجب کبودی بدن شود، نیست، همچنین اگر موجب زخم شدن یا خونریزی شود، جایز است، این فتوای بزرگترین مرجع صد ساله اخیر است، پای این فتوا را پنجاه نفر از مراجع امضا کردند که عاشورا به بیرون از خانه بیایید، سینه و زنجیر بزنید تا بدنتان کبود شود.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

حرمت پیشوایان دین را با من در آوردیها لوث نکنیم --- در باره ویدئو آداب نوکری برای امام حسین (ع) که در پایگاه عمار نامه آمده باید توضیح داد پیامبر اکرم (ص) و امامان از اهل بیت اطهر آن حضرت (ع) از پیروان تنها خواسته اند که با ایمان و تعقل و صداقت به تعهد خود به احکام و اعتقادات قرآنی دین پایبند و وفا دار باشند و رفتارها و گفتارهای خود را با این تعهد و پایبندی و وفاداری هم آهنگ کنند و سازمان دهند و در این راه قرآنی تعیین شده از جانب خداوند مانند خود این بزرگان ایثار و فدا کاری کنند. بزرگان دین هیچگاه از پیروان خود نوکری و خدمات شخصی نخواسته اند تا افرادی با نادیده گرفتن قرآن و عقل و سنت و سیرت معتبر این بزرگان والا مقام برای این نوکری از ذهن ناتوان و ناچیز خود بنام دین و مذهب آداب و رسوم و مراسم و شعایر و مناسک تعیین کنند. خداوند چهار چوب دقیق برخورد دینی مسلمانان با وجود مبارک زنده ی پیامبر اکرم (ص) را در قرآن کریم آشکار و مشخص ساخته است که چنین چها جوب و مشخصاتی در برخورد با وجود مبارک زنده ی أهل بیت اطهر آن حضرت (ع) نیز صادق است و می باید بدون کاستی و فزونی از جانب پیروان ، با دوری از هر گونه رفتار و گفتار من در آوردی بی پایه ، دقیقا رعایت شود و حرمت این بزرگان می باید از لوث آلاینده های من در آوردی دین زدای ذهن ناقص بشر پاک و مصون بماند. باید هوشیار بود که دشمن قسم خورده ی جهان اسلام ، برای جلوگیری از اتحاد کشورهای این جهان زیر لوای مقدس دین ، و کاشت و پرورش بذر تفرقه و فتنه میان مذاهب اسلامی و انداختن مسلمانان به جان هم برای ادمه ی چپاول ثروتهای آنان از من در آوردیها و دامن زدن به نشر خرافات در این زمینه با کمک عوامل رنگا رنگ مزدور خود بد ترین و پلید ترین سوء استفاده ها را از غفلت مسلمانان می کند. سند شرعی ادعایی برای این نوکری من در آوردی اگر با شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و حکم عقل اثبات پذیر نباشد حتی اگر با سندی از راویان بظاهر معتبر نقل شده باشد ، بنا به توصیه و تاکید روشنگر معصوم (ع) در باره ی تشخیص منقولات غیر قرآنی منسوب به دین و مذهب از جعلی و غیر جعلی بودن ، نسبت آن به معصوم محکوم به جعل و دروغ و تزویر است و این سند بعلت تضاد با قرآن و عقل در حکم شرع پشیزی ارزش ندارد.
حق و باطل را صرف نظر از مذهب پیروان باید شناخت و از هم جدا کرد --- باید این حقیقت انکار ناپذیر را نصب العین قرار داد و باور کرد که وهابیت اگر شهادتین را بر زبان جاری می کند و به احکامی اصیل از دین تظاهر به پایبندی می نماید نمی توان شهادتین و این احکام اصیل دین را منکر شد و بزعم آقای انصاری برای خوشحال نکردن وهابیت این ارزشهای دینی را کنار گذاشت؟؟؟!!! وهابیت منحرف در دشمنی با مذهب تشیع و توطئه علیه این مذهب حق با باطل را مزورانه درهم می آمیزد و این دلیل نمی شود که شیعیان هر حقی را که وهابیت با باطل قاطی کرده آن حق را بر خلاف خواست و حکم خداوند والعیاذ بالله باطل شمرد و به آن عمل نکرد.
تغییر اسف بار سیاست پایگاه عمار نامه از نشر نظرات مفید و روشنگر کاربران به حذف این نظرات سئوال بر انگیز و غیر قابل درک است؟؟؟!!! برای هر صاحب نظر خرد گرای دلسوز رویه ی پایگاه در مقابل نظرات دفاع از دین و نظام و کشور و مردم که می باید برای آگاه سازی مثبت و سازنده ی مردم نسبت به همه ی حقایق زندگی از جانب دین شناسان قرآن شناس و از جانب اندیشمندان حقیقت گرا با بحث و گفتگو رو به رو شود هرگز قابل درک نیست و متاسفانه برداشتهای ناخوشایندی را علیه نظام اسلامی و کارگزاران پایگاه تداعی می کند.
جناب اندیشمند دین شناس محترم آقای حسین انصاریان --- مسند وعظ دینی در محضر خداوند سخت مسئولیت زا است و برای اثبات و نفی رفتارهایی که بنام دین و مذهب عرضه می شوند می باید مطابق تاکید معصوم به منابع و منقولات معتبر خدشه ناپذیر رجوع کرد. باید برای اطمینان از صحت و سقم محتوا و سند منقولاتی که بنام دین و مذهب به معصوم نسبت داده شده اند به محکمات مفصل قرآن کریم و اصول استدلال عقلی استناد کرد زیرا چنین منقولاتی در طول بیش از 1400 سال بنا به تاکید خود معصومان با هدفهای گوناگون در معرض جعل و تزویر قرار داشته اند. باید محض رضای خدا این منقولات را در ملأ عام با دوری از هرگونه هیاهوی عوام پسند با ملاک و معیارهای قرآنی و عقلی برای روشنگری اذهان عموم مردم و تصحیح خدا پسندانه ی نحوه ی دین داری آنان توسط دین شناسان و قرآن شناسان وفادار به اسلام به بحث و گفتگو واستدلال عالمانه و با ملاک و معیارهای مذکور با نهایت دقت و احتیاط و پرهیز به ارزیابی و سنجش گذاشت. با وجود هشدارهای شدید اللحن فراوان قرآن کریم در زمینه اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب صرف نظر از خوشحالی این و آن و انگهای رافضی گری و وهابی گری نمی توان با غفلت از مسئولیت خطیر آموزش دین به مردم و پیامدهای همه جانبه ای که این آموزش دارد هر منقوله ای را بدون ارزیابی مذکور با نادیده گرفتن هشدارهای قرآن جزو دین و مذهب معرفی کرد و با کنار گذاشتن اصول علمی پژهش دینی به پیامبر(ص) و امامان از اهل بیت مظلوم آن حضرت نسبت داد. جناب آقای انصاریان!!! سبط گرامی پیامبر(ص) سید الشهدا أبا عبد الله الحسین(ع) ، روحی لرسالته الالهیة و نهجه المحمدی الفدا ، در راه دفاع از دین راستین الهی و در مبارزه علیه انحراف و تحریفهای دینی یزیدیان ، خود و عزیز ترینهای خود را فدا نمود. گرامی داشتن نهضت عظیم این شهید والا مقام راه حق و فدا کاریهای او در راه اثبات حقایق دینی ، با پایبندی و تعهد به مکتب دینی توحیدی پاک او رواست. ترویج من در آوردیهای انحراف زای دین زدا که در تضاد با قرآن و اصول عقلی است هرگز نمی تواند با عنایت به شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و اصول متین استدلال عقلی جزو این پایبندی و تعهد به شمار آید.

دیدگاه جدیدی بگذارید

پیوند خود را برای انعکاس معرفی کنید

عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما 		AmmarName.ir
^
>